فهرست مطالب
ماهنامه فیلم نگار
پیاپی 200-201 (مهر و آبان 1398)
- تاریخ انتشار: 1398/08/14
- تعداد عناوین: 64
- سینمای دینی
-
ابر روایت / سینمای عاشورایی (پنجاه و دو)صفحات 4-6
- پیش درآمد
-
صفحات 8-9
- اکران
- سینمای ایران: کش مکش
-
اسیر پیش داستان / فیلمنامه «قصر شیرین»؛ بخش به بخشصفحات 19-21
-
راه های موازی / نگاهی به فیلمنامه «قصر شیرین» از منظر فیلم جاده ایصفحات 22-23
-
من زنده ام به رنج / سازوکار ارتباط عاطفی در تاثیرگذاری داستان با نگاهی بر فیلمنامه «قصر شیرین»صفحات 24-25
-
بی توجه به تابلوهای هشداردهنده کنار جاده... / نگاهی به ساختار دراماتیک، روند روایت داستان و شخصی تپردازی در فیلمنامه «قسم»صفحات 26-28
-
بازیافت ذهنی تماشاگر / چگونگی توزیع اطلاعات داستانی بر مبنای دیالوگ در فیلمنامه «قسم»صفحات 28-29
-
سرکوب داستان / درباره «سرکوب» و بی معنا شدن داستان فیلم به دلیل نمادگراییصفحات 30-32
-
صفحات 33-34
-
رهاشدگان در دیار غربت انفعال... / نگاهی به ساختار دراماتیک، روند روایت داستان و شخصیت پردازی در فیلمنامه «کار کثیف»صفحات 34-35
-
ورود غریبه ای به درون داستان زندگی / چینش داستان در سطوح روایت فیلمنامه «دوباره زندگی«صفحه 36
-
تلخ تر از زهر / ارتباط فیلم فارسی و کمدی سیاسی در سینمای ایران با نگاهی به فیل م «زهرمار»صفحات 37-38
-
پروازی جسورانه اما بی نتیجه / تفاوت ایده پردازی در فیلم داستانی بلند و کوتاه با نگاهی به فیلمنامه «کارت پرواز»صفحه 39
- ایجاز
-
اکران فیلم کوتاه آری، اکران فیلم کوتاه نه ! / نگاهی زیرچشمی به فیلم های کوتاه اکران تیرماهصفحات 40-42
- فیلمنامه کوتاه
- فیلمنامه انیمیشن
- نقطه دید
-
در رهایی از بن بست های قصه گاهی فقط جزئیات است که به داد فیلمنامه نویس می رسد / گفت و گوی جمعی پیرامون اکران بهاره فیلم کوتاهصفحات 50-58
- ایجاز: داستان کوتاه
-
صفحات 59-62
- پرونده: فیلم حماسی
-
اشعاری در رثای ایثار / تعریف فیلم حماسیصفحات 64-65
-
چه چیزی یک فیلم را به اثری حماسی تبدیل می سازد؟ / مولفه های سینمای حماسیصفحات 65-66
-
مطالعه موردی: «بن هور» و «ال سید» / ژانر حماسی در سینما؛ تعریف ها و کارکردهاصفحات 67-70
-
حماسه ای برای تمام فصول / بررسی عناصر حماسه در فیلمنامه «ارباب حلقه ها»صفحات 71-73
-
فهم حماسه / خوانش واسازانه از ژانر حماسی در صنعت بازنماییصفحات 74-75
-
به عظمت تمام تحرک های باشکوه تاریخی... / گفت و گوی جمعی پیرامون مفهوم فیلم حماسیصفحات 76-84
-
چرا فیلم های کلاسیک، امروز دیگر واقعا حماسی به نظر نمی رسند؟! / آسیب شناسی حماسه های سینماییصفحه 85
-
نمایش عظمت وقوع یک عشق در دل تاریخ / بررسی حماسه های عاشقانه و ویژگی های کلی آن هاصفحات 86-87
-
آیا حماسه هالیوودی مرده است؟ / نگاهی به دلایل افول سینمای حماسی در هالیوود جدیدصفحات 88-90
-
صفحات 91-92
- سینمای جهان: سیناپس
-
Aladdin؛ علاءالدین/ Captivative state؛ایالت اشغال شده/ Dark phoenix؛ ققنوس سیاه/ Dogman؛ دا گمن/ Grass ؛علف / john wick: chapter 3؛ جان ویک: فصل 3 پارابلوم/ Toy story4 ؛ داستان اسباب بازی 4صفحات 93-99
- پرونده: یک فیلم یک فیلمنامه نویس
-
همچون قصه گویی پر از شوق تکرار... / علف ؛ هونگ سانگ سوصفحه 100
-
صفحات 101-104
-
همه آن چه به زبان نمی آید / نگاهی به مسئله دیالوگ در فیلم «علف»صفحات 105-106
-
سیر نزولی جایگاه فیلمنامه / گفت و گو با هونگ سانگ سو درباره فیلمنامه «علف»صفحات 107-108
- سینمای جهان: کش مکش
-
سگ ها و آدم ها / نگاهی به تعلق و طردشدگی در «داگ من»صفحات 109-110
-
معصومیت از دست رفته / گفت و گو با متیو گارونه، فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم «دا گمن»صفحات 111-112
- کارگاه فیلمنامه
-
عناصر ساختاری ناپیدا / رازهای پنهان فیلمنامه (قسمت سوم)صفحات 113-115
- بن مایه
-
رمان هایی که به فیلم تبدیل شدند / قسمت سومصفحات 116-117
-
اقتباس خلاقانه یا کپی کاری جعلی / اقتباس سینمایی چیست؟ ؛ نمونه موردی: مقایسه تطبیقی سریال «برکینگ بد» و «هیولا» (قسمت سوم)صفحات 118-120
- تجربه های پراکنده
-
انتخاب ایده ها / » بزر گترین اشتباهی که فیلمنامه نویسان مرتکب می شوند، چیست؟صفحات 121-122
-
نجات یا مجازات / بررسی شباهت های اتاق فرار و فیلمنامه های هیجان محورصفحات 123-124
- فیلم نگار 200
-
ادعا نداریم در عرصه فیلمنامه نویسی انقلاب کرده ایم اما تاثیرگذار بوده ایم / گفت و گوی جمعی دبیران فیلم نگار با نصرت الله تابش، مدیر مسئول و سردبیر مجلهصفحات 126-133
-
باقیات الصالحات / یادداشت مهرداد فرید، اولین سردبیر فیلم نگارصفحه 134
-
ما نیلوفر این جهانیم و به نیلوفر بودن خود شادمانیم / یادداشت جابر قاسمعلی، اولین دبیر سینمای ایران فیلم نگار /هژده + یک صحنه از من و فیلم نگار به مناسبت هژده سالگی اشصفحات 135-137
-
طعم شیرین خاطره بازی / تجربیات دبیران، همکاران، نویسندگان و مترجمان ماهنامه فیلم نگار طی چندین سال همکاری با مجله، به مناسبت شماره 200صفحات 138-148
-
مشربی برای همه تشنگان فیلمنامه / تاثیرات هجده سال حضور فیل منگار از نگاه فیلمنامه نویسان و سینماگرانصفحات 149-159
-
گنجینه ای برای آموختن / مروری بر بخش پرونده های موضوعی فیلم نگارصفحات 160-162
-
فیلم نگار نعمت است اگر... / گزارشی از تاثیر ماهنامه فیلمنامه نویسی فیلم نگار بر آموزش فیلمنامه نویسی در آکادمی های سینماییصفحات 163-165
-
ضیافتی برای بهترین فیلمنامه های تاریخ سینما / نظرسنجی منتقدان سینمای ایران درباره بهترین فیلمنامه های چاپ شده در فیلم نگارصفحات 166-171
-
فیلمنامه پیش از هر چیز یعنی کارگردانی / نگاهی به فهرست کتاب های آموزشی فیلمنامه نویسی در دهه 90صفحات 180-188
-
صفحات 188-190
-
زیستن در زمان ماضی بعید / سانست بولوار و متون مادرخواندهصفحات 218-220
-
همچون مواجهه با یک شعبده ناب / چرا فیلمنامه «سانست بولوار» یک اثر درخشان هنری است؟صفحات 221-223
-
در سینما از نو ساخته می شوم... / تحلیل دیالکتیک میان رویا و واقعیت در فیلمنامه «سانست بولوار»صفحات 224-225
-
فیلمنامه کامل ؟ CAN YOU EVER FORGIVE ME(اصلا می تونی منو ببخشی؟) / فیلمنامه نویسان: نیکول هولوفسنر، جف ویتی بر اساس کتابی از لی ایزرا ییلصفحات 227-251
- یادداشت مترجم
-
روزگار سپری شده لی ایزراییل / درباره «اصلا می تونی منو ببخشی؟» روزگار سپری شده لی ایزراییل»صفحه 252
- سکانس طلایی
-
هر تغییری داستان خودش را دارد / سکانس برگزیده فیلمنامه «اصلا می تونی منو ببخشی؟»صفحه 253
-
علیه جامعه سطحی / واکاوی مفهوم «مولف» در فیلمنامه «اصلا می تونی منو ببخشی؟»صفحات 254-255
-
خودت باش! / نگاهی به فیلم «اصلا م یتونی منو ببخشی؟» از منظر کاربست مفهوم اصالتصفحات 256-257
-
تنهایی آدم ها برایم جذاب است / گفتو گو با نیکول هولوفسنر، فیلمنامه نویس «اصلا می تونی منو ببخشی؟صفحات 258-259
- تصنیف باستراسکراگز
-
ارجاعات ناتمام / گفت و گوی رامتین شهبازی و شبنم میرزین العابدین درباره فیلمنامه «اصلا می تونی منو ببخشی؟»صفحات 260-263